Information om Coronavirus

Opdateret 01. april 2020

VORES BUTIKKER HOLDER LUKKET, MEN VI ER STADIG KLAR TIL AT HJÆLPE DIG

For at mindske smitte-risici følger vi myndighedernes anbefalinger om hjemmearbejde. Det betyder, at vi fra den 13. marts 2020 og indtil videre holder lukket i vores otte butikker. Det forhindrer os dog heldigvis ikke i at være klar til at hjælpe dig på telefon eller online.

Vore åbningstider på telefon 70 11 60 11 vil i den kommende tid være:

Mandag-fredag:             10-16
Lørdag-søndag:              Lukket

Vi følger udviklingen nøje, og glæder os til at kunne byde velkommen i vores butikker igen, når situationen normaliseres. Men indtil da er du meget velkommen til at kontakte os på telefon eller vores kontaktformularer på hjemmesiden.

HVORDAN SKAL DU SOM REJSENDE FORHOLDE DIG TIL CORONAVIRUS?

Vi følger situationen nøje og opdaterer her med relevante links og informationer i forhold til dine rettigheder som rejsende. Så ved du, hvordan du skal forholde dig ift. coronavirus, hvis du skal ud at rejse eller overvejer at bestille en rejse.

Her på siden kan du få svar på, hvordan du skal forholde dig før, under og efter din rejse.

 


FØR AFREJSE


SENESTE NYT FOR CANADA-REJSENDE:
CANADA HAR INDFØRT INDREJSEFORBUD GÆLDENDE TIL 30. JUNI 2020 

"HVAD GØR JEG, HVIS JEG HAR BESTILT EN PAKKEREJSE TIL CANADA MED AFGANG INDEN 30. JUNI 2020?" 

Svar: Du vil blive kontaktet af en medarbejder fra FDM travel for en aftale om din rejse. Her tager vi en snak om, hvorvidt du vil annullere eller udskyde din afrejse til et senere tidspunkt. 
Bemærk, at vi kontakter vores pakkerekse-kunder efter udrejsedato, således at vi først tager kontakt til kunder med udrejse i april måned og herefter arbejder os frem til 30. juni 2020.

 

”JEG KAN SE AT CANADA HAR INDREJSEFORBUD TIL OG MED JUNI. VORES FLYREJSE TIL USA HAR MELLEMLANDING I CANADA, GÆLDER DET SÅ OS?”

Svar: Rejsende i transit til tredjelande skal have en flybillet videre inden for 24 timer, og transit må ikke indebære skift af terminal eller lufthavn i Canada. 

  • Ved problemer i forbindelse med transit, kontakt dit flyselskab med henblik på videre kontakt til Canada Border Services Agency (CBSA).
  • Vær opmærksom på, at der skal søges om indrejsetilladelse (eTA), også ved transit. Læs mere her.
  • Alle rejsende til Canada med fly skal gennemgå en helbredsevaluering. Hvis man udviser symptomer på COVID-19, vil man ikke kunne boarde et fly med henblik på transit via Canada.

 

”HVOR LÆNGE GÆLDER UDENRIGSMINISTERIETS REJSEFORBUD?”

Svar: Udenrejseforbuddet blev annonceret den 13. marts 2020 og det er blevet meddelt, at det gælder en måned frem til 13. april 2020

Se oversigten over Udenrigsministeriets vurdering her

 

”FÅR JEG PENGENE RETUR PÅ MIN PAKKEREJSE MED AFREJSE FØR 13. APRIL 2020?”

Svar: Pakkerejseloven giver dig ret til at afbestille din rejse og få alle dine penge retur uden at betale et afbestillingsgebyr, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse til området.

Du skal dog have købt din pakkerejse, før området blev erklæret usikkert at rejse til

 

”FÅR JEG PENGENE RETUR PÅ MIN PAKKEREJSE MED AFREJSE EFTER 13. APRIL 2020?”

Svar: Hvis du afbestiller din rejse med afgang efter 13. april, så kan du ikke få refunderet i henhold til Pakkerejseloven, da Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser efter denne dato.

Du kan dog godt selv vælge selv at afbestille din rejse. Afbestiller du din rejse, skal du betale et afbestillingsgebyr, da vi bliver opkrævet tilsvarende af vore leverandører.

Vi kan også forsøge at ombooke din rejse, men her må du betale en eventuel højere pris samt de omkostninger, som vi får fra vore leverandører.

 

”FÅR VI ALLE VORES PENGE RETUR PÅ VORES PAKKEREJSE, HVIS UDREJSEFORBUDDET FORLÆNGES OG DÆKKER VORES AFREJSETIDSPUNKT?”

Svar: Det korte svar er ja – hvis du har bestilt en Pakkerejse. Hvis rejseforbuddet på bestillingstidspunktet ikke dækkede eller gik ind over jeres udrejsedato, så er I fuldt dækket, hvis det herefter forlænges og dækker jeres afrejsedato.

Det er en af fordelene ved at bestille sin rejse hos et dansk rejsebureau som FDM travel, der arbejder under den danske pakkerejselov. Så er I sikret som nu ved corona-udbruddet, men også i tilfælde af forsinkelse på udrejsen, konkurs eller andre uforudsete hændelser på ferien.

 

”FÅR JEG PENGENE RETUR, HVIS JEG KUN HAR KØBT EN FLYREJSE?”

Svar: ”Desværre kan du ikke få dine penge retur på en flybillet købt uden hotel eller andet rejsearrangement. Her skal du kontakte luftfartsselskabet direkte for at høre nærmere”

 

”FÅR JEG PENGENE RETUR, HVIS JEG KUN HAR BESTILT EN LEJEBIL ELLER ET HOTEL?”

Svar: Almindeligvis kan du ikke få refunderet ”løse rejsekøb” men da FDM travel har fået mulighed for at annullere sådanne reservationer uden gebyr, så refunderer vi pr. kulance reservationer for lejebil og hotel med afrejse til og med 13. april 2020 pga. den specielle corona-situation.

 

”HVORNÅR FÅR JEG MINE PENGE RETUR FRA MIN PAKKEREJSE, DER ER ANNULLERET PGA. UDENRIGSMINISTERIETS REJSEFORBUD?

Svar: Vi udbetaler fremover løbende startende fra i dag fredag den 27. marts 2020, da der nu er kommet en afklaring på regeringens udspil om støtte hertil. 

Allerede foretagne refunderinger bliver sat til udbetaling fra i dag den 27. marts, således at beløbet vil være retur på din konto i løbet af den kommende uge. 

 

”HVAD ER MULIGHEDEN FOR AT ANNULLERE VORES REJSE?”

"Jeg kan se af handelsbetingelserne, at man kan opsige aftalen uden betaling af gebyr i tilfælde af ekstraordinære omstændigheder. Hvilket må siges at være tilfældet nu. Vi påtænker derfor at annullere vores rejse”.

Svar: ”Lige nu er der ikke nogen der ved, hvordan forholdene ser ud om flere måneder. Vi handler derfor ud fra, at alle kunder som rejser til sommer skal afsted, da Udenrigsministeriets rejseforbud udløber 13. april 2020. 

Da I har en Pakkerejse, er I dækket gennem Pakkerejseloven, hvis rejseforbuddet skulle blive forlænget til jeres rejseperiode. 

Da der lige nu ikke ligger noget reelt grundlag for, at jeres rejse ikke skulle kunne finde sted (da Udenrigsministeriets rejseforbud pt kun er sat til og med 13. april 2020), er det de almindelige handelsbetingelser som gælder.  

 Vi vil derfor anbefale jer, at have tålmodighed og se tiden an. Meget kan nå at ske, og vi kan kun forholde os til og handle ud fra det, som officielt er meldt ud af Udenrigsministeriet”.

 

DÆKKER MIN AFBESTILLINGSFORSIKRING EN ANNULLERING?

”Vi vil gerne bruge vores afbestillingsforsikring til at annullere vores rejse, fordi vi ikke tror vi kommer afsted.”

Svar: ”Jeres afbestillingsforsikring dækker desværre ikke i forbindelse med Udenrigsministeriets rejseforbud. Her er det Pakkerejseloven som dækker, da jeres afbestillingsforsikring dækker afbestilling ved f.eks. akut opstået sygdom

 


PÅ REJSE


 

”JEG ER PÅ REJSE OG DEN DANSKE REGERING ANBEFALER, AT JEG KOMMER HJEM”

Svar: "Et rejsebureau er forpligtet til at få dig hjem, hvis der er tale om en evakuering. I den nuværende situation, hvor den danske regering anbefaler danskere at komme hjem på grund af coronavirus, er der ikke tale om en evakuering, så du skal komme hjem igen på din planlagte hjemrejse.

 

"JEG VIL GERNE HJEM FORDI JEG ER UTRYG"

Svar: Et rejsebureau er som udgangspunkt kun forpligtet til at få dig hjem, hvis der er tale om evakuering. Hvis du vil hjem før den oprindelige afrejse, så tal med dit rejsebureau og hør kontakt os for at høre om vi kan hjælpe. Ellers skal du selv købe en ny hjemrejse.

 

”FÅR JEG PENGENE RETUR FOR UBRUGT LANDARRANGEMENT, HVIS JEG HAR MÅTTE AFBRYDE MIN REJSE FØR TID?”

Svar: Hvis du selv har valgt at afbryde din rejse, så får du som udgangspunkt ikke refunderet ubrugte hotelovernatninger eller et resterende antal af billejedøgn. Men kontakt os for en nærmere snak herom, så vi kan undersøge, om vi kan få delvis refusion fra vore leverandører”.

 


HAR DU BESTILT FERIE MED AfREJSE EFTER 13. APRIL 2020?


 

”SKAL VI BETALE VORES RESTBELØB, NÅR SITUATIONEN ER SÅ USIKKER?”

Svar: Ja - I skal betale jeres restbeløb, hvis I skal rejse efter 13. april 2020, da udrejseforbuddet gælder til og med den dato. Hvis rejseforbuddet efterfølgende forlænges ind over din afrejsedato, så får I alle pengene retur for pakkerejsen.

 

”VI OVERVEJER AT KØBE EN REJSE, MEN VI ER IKKE SIKRE PÅ OM VI TØR BESTILLE PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT”.

Svar: ” Vi har ingen indikation på hvorvidt udrejse forbuddet bliver forlænget, således at det skulle berøre sommerferien.

Ved bestilling af en pakkerejse igennem FDM travel, er I dækket ind under Pakkerejseloven. Dette betyder, at I fortsat trygt kan bestille rejser, uden at være bekymrede for pludselig at stå uden en ferie og have mistet alle jeres penge.

Såfremt perioden med afrejseforbud forlænges ind over jeres afrejse, så er I fuldt ud dækket af pakkerejseloven, således at I får det indbetalte beløb retur

Hvis ikke I har fået svar på dit spørgsmål her på siden, så er I naturligvis velkommen til at ringe til os.

Nyttige links

Kontakt os